Eigenaar/ontwikkelaar | Duitse test MOT: Zimmer (1984). |
Ontwikkeld in | 1984 |
Laatste update |
BO
SBO
BO: Groep 1/2 BO: Groep 3 BO: Groep 4 BO: Groep 5 BO: Groep 6 BO: Groep 7 BO: Groep 8
Kinderen met een motorische achterstand
Uitkomstmaten |
Fysiek (de vaardigheden en de conditie die een kind verwerft en toepast door middel van beweging staat centraal) Psychologisch (de houding en de emoties die een kind heeft ten opzichte van bewegen, en de impact hiervan op hun zelfvertrouwen en motivatie om te bewegen staat centraal) Sociaal (de interactie van een kind met anderen en de omgeving, in relatie tot bewegen, staat centraal) Cognitief (het inzicht van een kind in het hoe, waarom en wanneer ze bewegen staat centraal) Anders, |
Manier van informatie vergaren | Observatie |
Meetfrequentie | Keuze van de gebruiker |
Kwaliteitstoetsing | |
Validiteit | Nee |
Betrouwbaarheid | Ja
gegevens over interne consistentie en betrouwbaarheid zijn weergegeven in het document uit de bronnenlijst. Interne consistentie gehele lijst: Cronbach’s α Onderbouwversie: populatie kinderen uit de bovenbouw: 0.80 1 Cronbach’s α Bovenbouwversie: populatie kinderen uit de onderbouw: 0.73 1 Betrouwbaarheid gehele lijst:R(Pearson), Test-hertestcorrelatie Onderbouwversie: 0,83 1R(Pearson), Test-hertestcorrelatie Bovenbouwversie: 0,68 1 |
Generaliseerbaarheid | Nee |
Norm of referentiewaarden beschikbaar | Ja
in de handleiding worden de gemiddelden van de klassengroepen vermeld. In het algemeen zijn de klassengroepsgegevens van de MOT’97 gebaseerd op grote aantallen kinderen met uitzondering van de twee laagste en de hoogste groep (de groepen 1, 2 en 8). De ruwe score die tijdens de testafname verkregen wordt, kan naderhand worden omgezet in een motorisch quotiënt, percentielrang en T-score, per leeftijdsgroep van 6 maanden.Er is geen onderverdeling in factoren: hoewel de items verschillende motorische vaardigheden testen, is de uitslag slechts een cijfer dat een indruk geeft van de algemene motorische ontwikkeling. |
Soort registratiesysteem | Toetsspecifiek systeem (primair ontwikkeld voor het volgen van de ontwikkeling van leerlingen en het analyseren van toets resultaten) |
Registratiewijze | Schriftelijk |
Schriftelijk | [registratie-schriftelijk] |
Digitaal | [registratie-digitaal] |
Anders | [registratie-anders] |
Opvragen/inzien van gegevens | privé: keuze van de gebruiker |
Prive: alleen beschikbaar voor: | [opvragen-prive] |
Open voor iedereen | [opvragen-open] |
Niveau waarop gegevens uitleesbaar zijn | Individueel Keuze van de gebruiker |
Taal | Vertaald vanuit het Duits ( Zimmer, 1984). Nederlandse versie ook beschikbaar (Van Rossum, 1997) |
Tijdsduur afname per klas | 3 of meer lessen bewegingsonderwijs 40 minuten |
Aanschafkosten | Onbekend |
Kwalificatie vereist | Ja |
Benodigheden (materiaal en ruimte) | Invulformulier, meetlint, stopwatch, testmaterialen (hoepel, stok, tennisballen, doos, tennisring, bal) |
Randvoorwaarden | Observatoren die de kinderen goed kennen, zoals groepsleidsters of docenten, zijn het meest geschikt om de schaal in te vullen. |
Handleiding/protocol | Onbekend |
Scoreformulier | Onbekend |
Ondersteuning |
Helpdesk: Cursus: Onbekend |
Sluit aan bij bijbehorende lesmethode | Nee |
Relatie tot leerlijnen en basisdocument PO of VO | Nee |
Bronnen |
|
Downloads | |
Opmerkingen | Onbekend |